Mediclinic
left right

Léčba dětské obezity

Proč je nutné řešit dětskou obezitu?

Cílem je především zabránění rozvoje celoživotních následků obezity. Nesnažíme se o získání perfektní postavy, ale o redukci metabolicky aktivní tukové tkáně.  

Způsoby snížení váhy

Jen zcela výjimečně využíváme léky, raritně pak chirurgické řešení.

Do úvahy nepřicházejí drastické redukční diety, protože organismus se pořád vyvíjí a mohlo by dojít k jeho poškození.

V ČR máme rozsáhlou síť nutričních poraden, obezitologických ambulancí a unikátní síť ozdravoven a lázní s 4-5 týdenními pobyty. Tato pracoviště dosahují skvělých krátkodobých výsledků, ale pro dlouhodobý efekt je nutná návazná péče obezitologického terapeuta a změna životního stylu celé rodiny. Nejdůležitějším článkem celého procesu jste vy – rodiče.  

Základem léčby je dlouhodobá změna jídelního chování a navýšený pohybový energetický výdej.  

„Desatero správného stravování dětí“

1.     Plánování jídelníčku. 

-       Důležité je plánování, regulace velikosti porcí a přehled o složení potravin v jídelníčku dítěte s cílem vyřadit ty nevhodné.

-       Zkuste nahradit nevhodné potraviny jim podobnými, zdravými.

-       Nedovolte dítěti, aby si samo bralo pokrmy dle vlastní volby, nebudete -li si jisti vhodností výběru.

-       Nekupujte domů to, co nechcete, aby děti jedly. Nenechávejte volně ležet sušenky, bonbony, brambůrky apod.

-       Učte své děti, že mezi jednotlivými jídly se neuzobává, zabraňte volné konzumaci pamlsků mimo stanovená jídla.

2.     Naučte děti snídat, a to v klidu. 

-       Vhodná jsou jídla s vyšším obsahem složených sacharidů, které poskytnou dostatek energie na dopoledne.

-       Zamezí se tím vzniku vlčího hladu v průběhu dopoledního vyučování (klesá pozornost, stoupá agresivita a nervozita).

-       Sníží se touha dítěte po nevhodném typu přesnídávky, hlavně pokud si ji již kupuje samo.

3.     Připravujte dětem dopolední svačiny.

-       Zabráníte tak konzumaci sladkostí a limonád.

-       Vhodná je jedna porce ovoce nebo zeleniny a k tomu sacharidy s bílkovinou (např. celozrnné pečivo nebo kváskový chléb s tvarohovým sýrem, kvalitní šunkou, jídlo pokud možno barevné, pestré).

-       U mladších školních dětí jsou oblíbené sladké svačiny, lze použít tvaroh nebo domácí puding s ovocem.

4.     Pomozte dětem s orientací ve školním jídelníčku pro výběr vhodného jídla.

-       Pokud si dítě vybírá především sladká či naopak smažená jídla, nebo školní jídelna vaří vysloveně nevhodně, nezbývá než připravovat obědy doma.

5.     Dbejte na dostatečný příjem vhodných tekutin, dětský organismus ztrácí tekutiny mnohem intenzivněji než dospělý.

-       Vhodné jsou neslazené nápoje (čistá voda nebo s citronem, neslazený čaj, případně zpočátku velmi ředěná voda se sirupem).

-       Nepodávejte sladké limonády, kolové nápoje včetně light výrobků – jsou v nich umělá sladidla. Džusy pouze 100%, ředěné vodou a jen občas.

6.     Naučte děti jíst v klidu a bez napětí.

-       Měly by jíst pravidelně, u stolu, na místě k tomu určeném.

-       Dbejte na kulturu stolování, neřešte u stolu nepříjemné věci, zkuste z jídla udělat chvíli rodinné pohody.

-       Nenechte je jíst u televize a počítače, ať se naučí vnímat pocit sytosti.

-       Alespoň 2x týdně si udělejte čas na společnou večeři, o víkendu jezte společně. Jděte příkladem, jezte pomalu, v klidu, nesledujte mobil ani nečtěte noviny.

7.     Upravte i svůj jídelníček a životní styl.

-       Nemlsejte před nimi, hýbejte se, jděte příkladem. Pokud to neuděláte, dítě vás „prokoukne“ a nebude vaše rady respektovat!

-       V případě nadváhy rodičů je nutné zahájit nápravu nejprve u vás, a to správným postupem redukce – v případě úspěchu to dítě zaujme.

-       Prezentujte svůj nový životní styl správně, ne jako oběť a trápení.

-       Zkuste začít společně a vyzvat dítě k soutěžení, ale pozor, nesmíte to přehnat. Vztah ke sportu a k pohybu obecně získávají děti již od nejútlejšího věku.

-       Pokuste se trávit volný čas společně procházkami, plaváním, hrami v přírodě a pěšími výlety. Budete dětem nenásilně příkladem, aktivní pohyb se jim stane přirozenou součástí života

-       Přistupujte k pohybu jako k zábavě, nenuťte děti do sportů, které je nebaví. Naslouchejte jim a podporujte je ve sportovních disciplínách, které jim jdou a těší je.

-       Na začátku zcela stačí pravidelné procházky s rodinou.

8.     Nastavte pravidla u celé rodiny.

-       Pokud vedete dítě ke správnému stravování a babičky to „kazí“ sladkostmi, nepůsobí to na dítě dobře. Vysvětlete jim, že dětem škodí.

-       Navrhněte rodině způsoby, jak mohou pomoci se zdravou stravou a pohybem.

9.     Dbejte na chuť a barevnost, pokrmy by měly být atraktivní na pohled.

-       Po chuťové stránce zkuste upravit jídlo bez chemických dochucovadel a dráždivého koření. • Menší děti hůř snášejí zelenou zeleninu, naopak červené a žluté je přitahuje.

-       Učte děti jíst pestře, jejich strava by měla obsahovat mléčné polotučné výrobky nejlépe zakysané, vejce, maso včetně ryb, denně zeleninu a ovoce, celozrnné pečivo, kvalitní sacharidové přílohy v širokém spektru, semínka i ořechy.

-       Zvyšte podíl luštěnin formou kombinovaných pokrmů (nemusí to být čočka na kyselo s párkem, ale směs obilovin, luštěnin a zeleniny).

-       Naučte se vhodně kombinovat, a především chutně a atraktivně pokrmy upravit tak, aby je dítě přijalo bez protestů.

10. Aktivně děti zapojujte do přípravy jídla.

-       Nakupujte s nimi (sledujte etikety a vysvětlujte, co a proč je nebo není vhodné).

-       Nechte si pomáhat při vaření (děti mohou prostírat, omývat, míchat, vykrajovat apod.).

-       Používejte při tvorbě jídel různé tvary vykrajovátek, připravujte lákavé pestrobarevné ovocno - zeleninové špízy, zeleninové talíře apod.  

Přibývají stížnosti rodičů, že děti v době covidu enormně přibyly na váze (distanční výuka, bez pohybu, zákaz kolektivních sportů…). Zkuste využít tuto nepříznivou dobu, home office na utužování rodinných vztahů společnými procházkami do přírody, společným vařením zdravého jídla, bez výmluv o špatném počasí… Hodně štěstí v tomto běhu na dlouhou trať.


Autor: MUDr. Miriama Kovalíková

Informujte se o svých
nárocích z veřejného pojištění

Pro pacienta

Přehled nabízených
očkování

Pro pacienta

Interaktivní mapa
ordinací v čr

Pro pacienta

Prohlédněte si nové číslo
časopisu MediClinic Plus

Pro pacienty

Registrace nového pacienta

Je jednoduché přejít k nám, nemusíte navštívit svého praktika.

Používáme cookies ke zlepšení fungování našeho webu, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy. Pokračováním v prohlížení souhlasíte s jejich používáním. Více informací

SOUHLASÍM

Vážení pacienti,

ordinaci navštivte nejlépe PO TELEFONICKÉ DOMLUVĚ s lékařem, striktně rozdělujeme ordinační hodiny pro zdravé a nemocné pacienty. Informace o ordinačních hodinách Vašeho lékaře najdete na webu v detailu ordinace, kterou navštěvujete.

Vstup do čekárny a ordinace je možný pouze s respirátorem.

Naši praktiční lékaři jsou zapojeni do očkování proti covid-19. V případě, že preferujete očkování u svého praktického lékaře místo v očkovacím centru, pak je možné se u lékaře přihlásit. Bližší informace najdete zde.

Certifikáty o očkování proti COVID 19 a potvrzení o provedeném testu si můžete stáhnout na webových stránkách: www.ocko.uzis.cz

Děkujeme za pochopení, MediClinic.
zavřít